02-03-06

DE TREIN VAN MAURITS BORLé

MB: En Kortemark ligt in Krekedal hé.

In Kreke-wa?

MB: Kortemark noemen ze in Krekedal.  En we liggen ook in het hartje van West-Vlaanderen hé. Kortemark ligt in het hartje van West-Vlaanderen hé.

Dat zegt iedere burgemeester.

MB: Neenee, dat is zeker.

En waarom ligt u in het hartje?

MB: Wij liggen midden van West-Vlaanderen.

IS het waar?

MB: Jajaja.

En ligt u daar al lang?

MB: Jamaar, wij wonen in het hartje van West-Vlaanderen. 

Dat is hier eigenlijk het centrum van West-Vlaanderen?

MB: Dat is hier het centrum. Midden van West-Vlaanderen.

Ge voelt dat zo niet hé?

MB: Er is hier nog een prachtige locomotiefdepot geweest in de tijd.

Ah, je kon hier eigenlijk hier komen werken zo gewoon?

MB: Ja, dat was van voor mijn tijd. Daar was er dan een triangel, stoomlocomotieven, hier, waar dat die parking is, waar dat die wagens opstaan, dat was de goederenkoer, voor kolen te lossen en al. En hier was er een locomotief depot. En daar was… En daar staat er nog een gebouwtje. Daar. Ik wil een keer gaan kijken. Daar staat er nog een gebouwtje. Dat was de atelier van de stoomlocomotieven. Het waren hier nog stoomlocomotieven hé. Dat is nog één van de oude seinhuisjes, daar. Ziet ge daar, dat wit staan? Er stond eentje aan de overweg en er stond daar eentje. En daar was een goederenvorming. En ze werkten hier toen nog wekedag, zondag. Ze triëerden hier toen de goederentreinen. Die treinen kwamen van Nieuwpoort. De vistrein dat ze vroeger zeiden.  En ze gingen dan ook nog naar Ieper met goederen. Er ging nog een trein naar Ieper indertijd, naar Nieuwpoort. Maar dat is allemaal voorbij hé.

En met welke treinen reed u eigenlijk?

MB: Dieseltractie.

Nooit met stoomtreinen?

MB: Ik heb nog meegeweest met stoomtreinen, maar nooit mee gereden. Nooit met geen electrische tractie ook, ik ben altijd op de dieseltractie gebleven. Maar dat is hier… Waarom is de stationsput gekomen? Dat was zo… Er was hier een stoomlocomotieven… De stoomlocomotieven reden met water en stoom hé. Dat is de reden waarom er hier zo’n grote stationsput was. Er hebben hier nog meer dan 100 mensen gewerkt, ja, stokers, machinisten, chef-garden, het was hier een vormingsstation, maar dat is al weg, dat is verleden tijd hé.  En wij hebben dat hier nu allemaal gekocht nu hé. Dat is voor de vissers, een schone put, en ook een beetje natuur, dat is prachtig.

Burgemeester, wordt u zo niet altijd een beetje nostalgisch als u zo een treinspoor ziet?

MB: Ik ben nog liefhebber van het spoor. Waar dat je altijd graag gewerkt hebt, ge moet daar nog een beetje liefde voor hebben ook hé. Ik zou graag hebben dat die trein blijft stoppen in Kortemark, en dat er service blijft in Kortemark. Dat is in het belang van iedereen. We hebben een goeie verbinding tussen De Panne,

Zaventem, Leuven, Landen nu. Het is nog verbeterd. Vroeger gingen ze maar tot in Zaventem. Het komt ten goede van de mensen hier. Er komen hier veel mensen opstappen om met de vlieger naar Zaventem te gaan.

Ah ja, dus als ik met het vliegtuig naar Zaventem wil, dan moet ik hier komen opstappen.

MB: Op die lijn kun je dat?

Oké, ik zal hier zeker naar toekomen van als ik vlieg. Iedereen naar Kortemark.

MB: Die lijn, dat is zeer interessant hé, je rijdt de luchthaven binnen hé

 

 wandelt naar het station... bord : Emeentelijke Par ing ang parkeren

Toen u bij de spoorwegen werkte als machinist, vertrok u toen iedere keer van hier?

MB: Neenee, ge moest om vier uur beginnen, en om drie uur, ik moest met mijn auto, ik heb nog met mijn fiets naar Oostende gereden voor om vier uur te beginnen. Zeg dat nu nog maar een keer tegen de mensen.

Ik zal het niet zeggen.

MB: Ik heb nog vijf jaar met een bromfiets gereden. Ik heb maar een wagen gekocht in het jaar ’68.

Serieus?

MB: Ik heb veel koude geleden ook, ik weet het, ik durf dat ook wel zeggen. Ja, het was geen tijd gelijk nu hé. Nu hebben ze allemaal een auto hé, van achttien jaar. Maar dat is een prachtig station hé.

(belgerinkel) MB: Ah, de trein is daar ze, kijk. …

trein komt aangereden

En welke trein is het?

MB: Dat is de trein die naar Zaventem rijdt, en naar Leuven-Landen hé.

Ah, u herkent hem meteen?

MB: Jamaar, dat is het traject nu. Vroeger reden ze tot Zaventem hé, en nu is dat juist nog verlengd hé. Voor de mensen die gaan studeren in Leuven en al, moeten nooit meer overstappen hé. Ja, dat is heel interessant hé. (camera draait zich om en ziet de trein net arriveren, daarna draait hij opnieuw naar de burgemeester). Het is nog een machinist die ik ken, want hij steekt zijn hand op...  Nog een collega van vroeger.

Ah, die herkent u meteen?

MB: Jaja, hij heeft zijn hand opgesteken. (mensen stappen van de trein)…

 

16:41 Gepost door Microman | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.